Vi hos Mobech har utviklet en serie med instruksjonsfilmer, først ut er knebøy.
Videoen viser korrekt utførelse, samt et par vanlige feil man gjør.

 

Trenger du et kraftigere stativ til knebøy og benkpress?Da bør du ta en kikk på denne. Med over 450kg maks belastning…

Posted by Chr. Mobech Treningsspesialisten AS. on 24. august 2015

 

Følgende er hentet fra wikipedia;
Knebøy er en gunstig øvelse for generell styrke i strekkapparatet, men belastningen må stå i forhold til utøverens generelle styrke. Knebøy trenermusklene i kroppens strekkapparat: ankelstrekkerne (flyndremuskelen (latin: m. soleus) og den tohodete tykkleggsmuskelen (latin: m. gastrocnemius)), knestrekkerne (den firehodete knestrekker (latin: m. quadriceps) og skreddermuskelen (latin: m. sartorius)) og hofteleddsstrekkerne (den store setemuskelen (latin: m. gluteus maximus) og deler av hamstringsmusklene, den tohodete knebøyer (m. biceps femoris)). Rygg og buk må holdes stabilt, det vil at musklene arbeider statisk (bl.a. den lange ryggmuskel (m. longissimus) og de rette bukmusklene (m. rectus abdominis)).

 

Du kan også lese mer om knebøy på olympiatoppen.no

http://www.mobech.no/styrketrening/treningsmaskiner/bentrenings-maskiner

http://www.mobech.no/styrketrening/treningsstativer/kneboystativer